Pages

Thursday, April 7, 2011

Senyum pada PENAT & TEKANAN..:))

Assalamuaikum..maaf sudah lama x meng’update’ blog yang skrag rasanya sudah pun bersarang, hu2..sekarg saya akn memulakn entry ini dgn satu cerita..




Suatu hari, saya bersama beberapa org shabt berbicara di tepi pantai dan yang anehnya bersama ‘mereka’ membuatkan saya dapat melupakn seketika lelah dan penat yang ditanggung..berbicara dan berdiskusi bersama mereka membuatkan saya sering berfikir dan dapat mncari ketenangan. Perasaan yng sukar untuk digmbrkan...


“Penatkan bile orang lain dah tidur waktu kite balik ke bilik, penatnya bile kite xmampu mghabiskan cuti kite ujung miggu untuk diri sendiri..” luah seorg shbt..

Namun seorng lagi mmujuk, “Penat 2 memng penat, tapi penat 2 akn hilang dan kite perlu teruskn dengan kerja2 kite..hidup ni bukanlah untuk dibazirkan..tapi perlu dimanfaatkan sebaiknya..kerana ia adalh anugerah Allah yang tidak terhingga. Siapalah kita untuk merasakn hidup ini hnya tempat untuk kita beristirehat..sedgkn amanah dan tanggungjwb sbg khalifah itu lbih besar..ingt, Allah sudh menawarkn kita suatu perdagangan yg sangat menguntungkn kita,yg dpt selamtkan kita dri azab yg pedih...” sahabtku berjeda, memberi ruang kepada yg lain menyambung..

“Ya, iaitu beriman kpd Allah & Rasul serta berjihad di jalan Allah dgn apa yg kita trdaya, dari segi harta dan jiwa kita..”

Hari ini, satu lagi pengjaran aku perolehi... Penat dan tekanan adalah perkara biasa terjadi kepda kita terutama kita sebgai pelajar dan juga sbg abnaul harokah. Kadang2 rasa xmampu, memikul amanah dan bebanan tugas..tp kita perlu ingat, kita punya Allah sbg tempat pengaduan..kita punya sahabt sbg tmpat kita berpaut saat kita ingin jatuh. Terkadang terasa betapa diri terlalu dimanjakn dengan dunia..ampunkan hambaMu ya Allah..

Mengarungi samudra kehidupan,
Kita ibarat para pengembara
Hidup ini adalah perjuangan,
Tiada masa tuk berpangku tangan

Setiap tetes peluh dan darah,
Tak akan sirna ditelan masa
Segores luka di jalan Allah,
Kan menjadi saksi pengorbanan

Allohu ghoyatuna
Ar Rosulu qudwatuna
Al Quranu dusturuna
Al Jihadu sabiluna
Al Mautu fi sabilillah, asma amanina

Allah adalah tujuan kami,
Rasulullah teladan kami
Alquran pedoman hidup kami,
Jihad adalah jalan juang kami
Mati di jalan Allah adalah,
Cita-cita kami tertinggi

**********

2 comments:

  1. iAllah sahabat..trimas atas ingtan
    crita itu crita kamu...(^^,)

    ReplyDelete